شرکت داروسازی پارس حیان، تولید کننده برتر به انتخاب انجمن داروسازان ایران
چگونه می‌توانیم با آلرژی و حساسیت مقابله کنیم؟

آلرژی چیست؟

از نظر علمی آلرژی یا حساسیت به حالتی گفته می‌شود که فرد نسبت به مواد موجود در محیط اطراف واکنشی از خود بروز دهد به‌طوری که پیامدی مضر برای خود و سایرین به همراه داشته باشد. به این مواد محیطی که باعث این نوع واکنش می‌شوند اصطلاحا آلرژن یا مواد حساسیت‌زا می‌گوییم. مانند ذرات گرد و غبار، مو یا سایر ذرات مرتبط با حیوانات خانگی، گرده‌های گیاهی، حشرات، کنه، کپک‌ها، بعضی مواد غذایی و داروها.

وقتی که یک فرد مستعد آلرژی که اصطلاحا به آن فرد آتوپیک می‌گوییم در معرض عوامل حساسیت‌زا قرار بگیرد، سیستم ایمنی بدن وی تحریک شده و دسته‌ایی از واکنش‌های التهابی را آغاز می‌کند که معمولا به صورت علائم التهابی در چشم و بینی، اگزما و کهیر در پوست و مشکلات تنفسی بروز می‌کند.

روش‌های مقابله با آلرژی

راهکار اصلی در مقابله با آلرژی، شناسایی عوامل حساسیت‌زا منحصر به هر فرد و در نظر گرفتن تمهیداتی برای کاهش ریسک قرار گرفتن در معرض آن است.

داروهای مختلفی برای کاهش عوارض ناشی از حساسیت وجود دارد؛ از جمله قرص ضد آلرژی که حاوی ترکیبات آنتی هیستامین هستند، اسپری تنفسی یا قرص و پماد حاوی کورتیکوستروئید، قطره چشمی و اپی‌نفرین تزریقی.

یک گزینه درمانی دیگر برای آلرژی ایمونوتراپی است که برای بعضی انواع حساسیت‌ها می‌تواند مفید باشد. به این صورت که به تدریج با قرار دادن بدن در معرض آلرژن، آستانه حساسیت بدن نسبت به آن را افزایش می‌یابد.

پروتئین هیستامین که در نتیجه تحریک سیستم ایمنی در حضور آلرژن ترشح می‌شود عامل اصلی بروز علائم آلرژی است. لذا اکثر داروهای ضد آلرژی عملکردی آنتی هیستامینی دارند. این درحالی است که بسیاری از ترکیبات طبیعی هم می‌توانند چنین اثری از خود بجای بگذارند. مصرف مکمل ضد آلرژی یا ضد حساسیت یکی دیگر از راهکارهای مقابله با آلرژی است. از آنجایی که بعضی داروها از جمله قرص ضد آلرژی می‌توانند عوارض جانبی به همراه داشته باشند، مصرف مکمل ضد آلرژی که عمدتا منشاء طبیعی دارند جایگزین مناسبی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

از جمله این ترکیبات عبارتند از:

ویتامین C: که یک مکمل ضد حساسیت و یک آنتی هیستامین طبیعی است و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدانت و ضد التهاب بسیار قوی است و بدن را در برابر استرس‌های اکسیداتیو تقویت می‌کند. بر اساس مطالعه‌ایی در سال 2000 مصرف روزانه 2 گرم ویتامین C می‌تواند اثرات آنتی هیستامینی برجای بگذارد.

پروبیوتیک‌ها: باکتری‌های پروبیوتیک از طریق تقویت هموستازی و حفظ تعادل روده در بهبود عملکرد بدن مفیداند. این ارگانیسم‌ها همچنین از طریق تقویت سیستم ایمنی می‌توانند به عنوان یک مکمل ضد آلرژی عمل کنند.

کوئرستین (Quercetin): این ترکیب یک فلاوینوئید آنتی اکسیدانت و قدرتمند است که در بسیاری از گیاهان وجود دارد. کوئرستین در درمان‌های آلرژیک به‌طور مرتب استفاده شده و با کاهش آزاد سازی ترکیبات هیستامین و سایر واسطه های آلرژیک به بهبود نشانه‌های آلرژی مثل آبریزش بینی، حساسیت های چشمی، سوزش و خارش گلو، خارش پوست و عطسه های مکرر می‌شود. بر اساس مطالعات مختلف، خواص ضد حساسیت کوئرستین به پیشگیری و درمان کرونا کمک می‌کند.

کوئرس پلاس و مقابله با آلرژی

مکمل تغذیه‌ای کوئرس پلاس، فرآورده‌ای طبیعی و برگرفته از دو گیاه شناخته شده انگور و تلخ بیان ژاپنی است. این مکمل دارای اثرات کارآمد آنتی اکسیدانی، آنتی هیستامینی و ضد التهابی است که علاوه بر بهبود علائم آلرژی، به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن نیز کمک می‌کند. همچنین وجود ماده کوئرستین به دلیل خواص ضدالتهابی قابل توجه و همچنین قابلیت مقابله با فرآیندهای بیماری زایی ویروس کرونا(اعم از اتصال ویروس به گیرنده‌های سطح اول، ورود به سلول میزبان و تکثیر آن) باعث شده است تا مکمل کوئرس پلاس به عنوان یک گزینه‌ی ایمن و کم هزینه جهت کمک به پیشگیری و درمان کووید-۱۹ مطرح شود. برای آشنایی بیشتر با این مکمل غذایی به محصول کوئرس پلاس در وب سایت نوتراکس مراجعه کنید.

product category filter 01