شرکت داروسازی پارس حیان، تولید کننده برتر به انتخاب انجمن داروسازان ایران
مکمل B12 و نقش آن در تولید گلبول‌های قرمز

نقشهای ویتامین ب  12 در بدن

ویتامین ب 12 که به نام کوبالامین نیز شناخته می‌شود، یکی از ویتامین‌های ضروری بدن است که در بدن انسان تولید نمی‌شود. منشاء اصلی این ویتامین برخی محصولات حیوانی است و در مقادیر کم در شیر یا دانه‌های گیاهی نیز یافت می‌شود. این ویتامین عمدتا به‌ صورت مکمل به مواد غذایی افزوده می‌شود. ویتامین ب 12 نقش‌های متعددی در بدن انسان ایفا می‌کنند. این ویتامین در عملکرد سلول‌های عصبی، تشکیل گلبول‌های قرمز خون و سنتز DNA نقش دارد.

از جمله فواید سلامت مکمل ویتامین ب 12 عبارتند از:

کمک به تولید گلبول‌های قرمز خون و پیشگیری از کم‌خونی: گلبول قرمز سالم از نظر شکلی گرد و کوچک است. در غیاب ویتامین ب 12 گلوبول‌های قرمز به شکل بیضی‌های متورم در می‌آید که این تغییر شکل، ورود این گلبول‌ها از مغز استخوان به جریان خون را دچار مشکل کرده و متعاقبا باعث کم‌خونی می‌شود.

پیشگیری از نقص‌های مادرزادی: ویتامین ب 12 برای داشتن بارداری سالم ضروری است. پژوهش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد وجود ویتامین ب 12 برای شکل‌گیری مغز و سیستم عصبی جنین ضروری است. لذا کمبود این ویتامین در طی بارداری می‌تواند منجربه نقص‌های مادرزادی شود.

کمک به سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان: بر اساس برخی گزارشات علمی، کمبود ویتامین ب 12 باعث ضعف بافت استخوانی شده و ریسک شکستگی و آسیب‌های استخوانی را افزایش خواهد داد.

کمک به کاهش ریسک تخریب بافت ماکولا: تخریب بافت ماکولا یکی از بیماری‌های چشمی است که عمدتا قسمت مرکزی شبکیه را درگیر کرده و بر بینایی فرد اثر سوء می‌گذارد. این بیماری وابسته به سن است. بر اساس برخی مطالعات مصرف ویتامین ب 12 می‌تواند سطح هموسیستئین در خون را کاهش دهد. سطح بالای هموسیستئین در خون با بیماری تخریب بافت ماکولا ارتباط مستقیم دارد.

کمک به بهبود خلق و علائم افسردگی: ویتامین ب 12 نقش بسیار مهمی در سنتز و تولید سروتونین دارد. سروتونین هورمونی است که در تنظیم خلق و خو نقش دارد. کمبود ویتامین ب 12 منجر به کاهش تولید سروتونین خواهد شد.

تقویت عملکرد مغز: در بسیاری از مطالعات ارتباط تنگاتنگی بین کمبود ویتامین ب 12 و ضعف حافظه خصوصا در افراد مسن گزارش شده است. در یک مطالعه مشاهده شده است که مصرف همزمان مکمل ویتامین ب 12 و امگا 3 می‌تواند سرعت زوال عقل را کاهش دهد.

کمک به افزایش انرژی: مکمل ویتامین ب 12 مدت‌هاست که به عنوان محصول موثر برای افزایش انرژی مطرح است. تمام ویتامین‌های خانوداه ب نقش مهمی در متابولیسم و تولید انرژی در بدن دارند. یکی از علائم اولیه کمبود ویتامین ب 12 خستگی و تخلیه انرژی است.

تاثیر در تقویت سلامت قلب: سطح بالا هموسیستئین در خون با ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز در ارتباط است. همانطور که قبلا نیز اشاره شد کمبود ویتامین ب 12 در بدن می‌تواند به سرعت باعث افزایش سطح هموسیستئین خون شود.

تاثیر در سلامت مو، ناخن و پوست: ویتامین ب 12 نقش مهمی در تقسیم و تکثیر سلولی دارد. کمبود ویتامین ب 12 می‌تواند انواع عوارض پوستی به همراه داشته باشد مانند تولید بیش از حد رنگدانه پوستی و تغییر رنگ پوست به سمت تیره، تغییر رنگ ناخن، تغییر مو و التهاب و ایجاد ترک اطراف لب. مشاهده شده است که مصرف مکمل ویتامین ب 12 در بهبود عوارض پوستی ذکر شده موثر می‌باشد.

کمبود ویتامین B12 در بدن از کجا منشاء می‌گیرد

کمبود ویتامین ب 12 معمولا دو علت می‌تواند داشته باشد، فقر این ویتامین در مواد غذایی مصرفی و عدم توانایی بدن در جذب ویتامن ب 12 موجود در غذا. از این رو افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی، افراد با رژیم غذایی وگان، افراد دیابتی که قرص متفورمین مصرف می‌کنند و افرادی که داروهای مهارکننده پمپ پروتون برای رفلاکس معده مصرف می‌کنند بیشتر در معرض کمبود ویتامین ب 12 قرار دارند. در افرادی که دچار مشکل در جذب هستند استفاده از مکمل‌های تزریقی ویتامین ب 12 توصیه می‌شود.

کوبالین و تاثیر آن در تامین ویتامین B12

مکمل تغذیه‌ای کوبالین، منبع غنی از ویتامین B12 است که در رشد ایمن سلول‌های بدن به‌خصوص مغز استخوان و گلبول‌های قرمز نقش مهمی دارد. کمک به متابولیسم طبیعی کربوهیدرات‌ها، پروتئین و اسیدهای چرب و نیز حفظ سلامت سیستم عصبی، قلبی و ایمنی از دیگر فواید مصرف کوبالین است. همچنین وجود مقدار کافی از ویتامین ب ۱۲ به بهبود عملکرد آهن و اسید فولیک در بدن منجر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مکمل غذایی به محصول کوبالین در وب سایت نوتراکس مراجعه کنید.

product category filter 01