شرکت داروسازی پارس حیان، تولید کننده برتر به انتخاب انجمن داروسازان ایران
راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن مجموعه‌ای از اندام‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و آنزیم‌های است که همه برای یک هدف واحد یعنی محافظت از بدن متحد شده‌اند.

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهمترین راه‌های افزایش طول عمر است. بخصوص در یکسال اخیر همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این بیماری دوچندان شده است.

به‌طور کلی بین ضعف سیستم ایمنی بدن، ابتلا به انواع بیماری و کاهش طول عمر، رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. سیستم ایمنی بدن، ما را در برابر عوامل بیماری‌‌زا، عفونت‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها محافظت می‌کند.

در این میان مکمل‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند سیستم ایمنی بدن و در نتیجه طول عمر ما را تقویت و افزایش دهند. از جمله‌ی این مکمل‌ها می توان به روی، ویتامین C، سلنیوم،  ویتامین‌های گروه B، ویتامین D و امگا ۳ اشاره کنیم.

راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن ما فوق العاده پیچیده است. باید به اندازه کافی قوی و پیشرفته باشد، تا بتواند با انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها مقابله کند، اما نه آنقدر بیش از حد قوی که واکنش زیادی از خود نشان دهد و باعث ایجاد آلرژی و سایر اختلالات خودایمنی شود.

علی‌رغم پیچیدگی آن می‌توانیم با تمرکز بر عادات و سبک زندگی سالم به سیستم ایمنی بدن کمک کنیم تا به راحتی بتواند به مقابله با عفونت‌ها، التهاب‌ها و عوامل بیماری‌زا برود و پیروز این میدان نبرد باشد. در ادامه با راه‌کارهای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا خواهید شد.

پیروی از رژیم غذایی سالم و متعادل

رژیم غذایی سالم، کلیدی برای سیستم ایمنی قوی است. یعنی باید از مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم در برنامه‌ی غذایی خود استفاده کنیم. علاوه بر این، یک رژیم غذایی سالم باید شامل مقدار کافی از ریزمغذی‌هایی که در حفط سیستم ایمنی بدن نقش دارند باشد. از جمله این ریز مغذی‌ها عبارتند از:

  • ویتامین B6 که در گوشت ماکیان، ماهی‌ها، موز، سبزیجات سبز و سیب‌زمینی موجود است.
  • ویتامین C که منبع اصلی آن مرکبات شامل پرتقال، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج است.
  • ویتامین E که در انواع دانه‌های روغنی و مغزها یافت می‌شود.

بنابراین بهترین راه برای حمایت از سیستم ایمنی داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است.

فعالیت بدنی و ورزش

فعالیت بدنی تنها برای عضله‌سازی و کمک به تنش‌زدایی نیست، بلکه نقش انکارناپذیری در تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد. با فعالیت بدنی و ورزش کردن، گردش خون افزایش یافته، سلول‌های ایمنی و سایر مولکول‌های ضد عفونت به راحتی می‌توانند در سراسر بدن حرکت کنند.

نوشیدن آب

آب نقش مهمی در بدن ما ایفا می‌کند از جمله پیشتیبانی از سیستم ایمنی بدن. مایعی در سیستم گردش خون ما به نام لنف که وظیفه‌ی حمل سلول‌های ایمنی ضدعفونت را در اطراف بدن به عهده دارد، عمدتا از آب تشکیل شده است. کمبود آب بدن باعث کاهش سرعت حرکت لنف می‌شود و گاهی منجر به نقض سیستم ایمنی بدن می‌شود.

خوابیدن به اندازه کافی

در اهمیت خوابیدن همین بس که بدانیم، بسیاری از فعالیت‌های مهم در بدن هنگام خواب اتفاق می‌افتد هر چند که مانند یک حرکت فعال احساس نمی‌شود. به عنوان مثال، مولکول‌های مهم مبارزه با عفونت هنگام خواب ایجاد می‌شوند.

مطالعات نشان داده است افرادی که خواب کافی و با کیفیتی ندارند، پس از قرار گرفتن در معرض ویروس‌ها مانند ویروس‌های سرماخوردگی یا آنفولانزا بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند. در نتیجه با خوب خوابیدن فرصت را برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود فراهم کنید.

کاهش و پرهیز از استرس

در طی یک دوره استرس، به‌ویژه استرس مزمن که مکرر و طولانی مدت است، بدن ما به آن استرس واکنش نشان می‌دهد. این پاسخ به استرس به نوبه خود سیستم ایمنی بدن ما را سرکوب می‌کند و احتمال عفونت یا بیماری را افزایش می‌دهد. همان‌گونه که استرس برای هر کسی متفاوت است، چگونگی تسکین آن نیز بسیار متفاوت می‌باشد. با توجه به تاثیری که می‌تواند بر سلامتی بگذارد مهم است بدانیم چگونه استرس را از بین ببریم.

اهمیت مصرف مکمل‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مکمل‌ها به بهبود سیستم ایمنی بدن، مبارزه با عفونت‌ها، عوامل بیماری‌زا و بعضا کاهش استرس کمک شایانی می‌کنند. سیستم ایمنی بدن برای تولید پاسخ ایمنی عملکردی به انرژی و انواع مواد مغذی نیاز دارد. برخی از مواد مغذی به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و تولید رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. ریز مغذی‌ها و عناصر غذایی گیاهی که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و در مکمل‌های غذایی به اندازه‌ی مورد نیاز بدن یافت می‌شود، عبارتند از:

  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • روی یا زنیک
  • سلنیوم
  • کاروتنوئیدها
  • پلی فنول ها
  • رسوراترول
  • گالیک اسید
  • منیزیم
  • آمینو اسید
  • نوکلئوتیدها
  • اسیدهای چرب امگا 3

کیوتن + سلنیوم و نقش تقویت کننده آن در سیستم ایمنی

مکمل تغذیه‌ای کیوتن پلاس سلنیوم، فرآورده‌ی تقویت کننده سیستم ایمنی است که به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از سلنیوم و کوآنزیم Q10  به همراه ویتامین‌های C وE، بتاکاروتن و عنصر زینک باعث تقویت سیستم ایمنی، مقابله با رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو، بهبود سلامت سیستم قلبی عروقی می‌شود. همچنین مصرف این مکمل در آقایان علاوه بر نتایج فوق، منجر به افزایش توان باروری فرد نیز می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مکمل غذایی به محصول کیوتن پلاس سلنیوم در وب سایت نوتراکس مراجعه کنید.

product category filter 01